Werken op een cruiseschip

Cruiseweb is alleen een informatie portaal. Het is niet mogelijk rechtstreeks bij Cruiseweb te solliciteren dus uw sollicitatie kunnen wij niet in behandeling nemen of beantwoorden. Op de websites van de rederijen en concessions vindt u alle informatie en vacatures en kunt u online solliciteren. Voor vragen en meer informatie over het werken op een cruiseschip kunt u ook terecht bij diverse officiële agentschappen in Nederland en België. Of u volgt in Nederland of België een seminar over het werken op een cruiseschip bij Info Cruise International.

Rederijen en schepen

Momenteel zijn er meer dan 250 cruiseschepen in de wereld en voor de komende jaren zijn er tientallen in bestelling. Van kleine luxe cruiseschepen tot 100 passagiers en 50 bemanningsleden tot meega cruiseschepen met alle denkbare opties aan boord voor de meer dan 6.000 passagiers en 2.500 bemanningsleden. Rederijen en concessions zijn dan ook continue op zoek naar nieuw personeel. Veel cruiseschepen varen het hele jaar door in de Caribbean of de Middellandse Zee maar in het zomer seizoen gaan er ook sommige naar Alaska, Azië, Canada & New England of Europa. Enkele schepen maken jaarlijks een cruise rond de Wereld. In het algemeen wordt op de schepen Engels gesproken. Uitzonderingen zijn ondermeer AIDA Cruises en Hapag Lloyd Kreuzfahrten waar Duits de hoofdtaal aan boord is en Pullmantur Cruises waar Spaans de voertaal is.

Functies aan boord

Een cruiseschip is een hotel (resort) op een schip dus naast de nautische bemanning (officieren en crew op de brug en in de machinekamer) werken de meeste bemanningsleden in de hotel afdeling van het schip zoals een Hotel Manager, Pursers, Chief Housekeeper, Food & Beverage Manager, Bar en Dining Room Waiters en Cabin Stewards. Voor het entertainment aan boord zijn er diverse Musician, Sound & Light Technicians, Cruise Staff, Youth Staff en Production Singers & Dancers. Verder vaak aan boord een casino (Casino Manager, Cashier, Dealers en Slot Technicians), een winkel galerij (Shop Manager en Shop Staff), een internet café (Internet Manager), een tour office (Shore Excursion Manager en Shore Excursion Staff), een spa (Spa Manager, Hairdressers, Massage Therapists, Nail Technicians en Fitness/Aerobic Instructor) en een fotoafdeling (Photo Manager, Lab Manager, Photographers en Videographers). Ook meestal aan boord een Art Auctioneer, Port and Shopping Ambassador, Golf Pro, International Host, Doctor and Nurses, Dance Hosts, Florist, Controller, enz.

Hiërarchie op een cruise

De bemanning aan boord is onderverdeeld in officieren, staf en crew. Officieren zijn ondermeer de nautische officieren op de brug en in de machinekamer en bijvoorbeeld de Hotel Manager, Purser, Maitre d’ Hotel en Chief Housekeeper. Staffuncties zijn ondermeer Photographers, Casino en Shop Staff, Cruise en Youth Staff, Shore Excursions Staff en Spa Staff. Crewfuncties zijn ondermeer Stewards (restaurants en hutten) en Bar en Dining Room Waiters en Bartenders. Elke afdeling is vaak weer onderverdeeld in een officier of manager, onderofficieren of staf en crew.

Rederij of een concession

U bent in dienst van de rederij, waarbij u meestal alleen op hun schepen werkt of u bent in dienst van een concession. Via hun wordt u op een schip bij een rederij geplaatst. Bijna alle staffuncties zijn ondergebracht bij concessions. Bij de rederijen ontvangt u vaak een vast salaris, bij de concession werkt u meestal op provisie basis waarbij elk lid van het team een percentage van de omzet (per cruise) ontvangt. Hoe hoger in functie, des te hoger het percentage.

Functie eisen op een cruiseschip

Leeftijd vanaf 20 jaar (sommige rederijen hanteren 18 of 21 jaar). Naast uiteraard een vakgerichte opleiding en minimaal 1 tot 3 jaar werkervaring is het vooral belangrijk dat u de Engelse taal (zeer) goed beheerst. De meeste passagiers komen uit Amerika en ook alle informatie en instructies aan boord zijn in het Engels opgesteld. Uitzonderingen zijn ondermeer AIDA Cruises en Hapag Lloyd Kreuzfahrten waar Duits de hoofdtaal aan boord is. Ook op veel rivier cruiseschepen is Duits vereist. Men verwacht van u dat u meteen aan boord uw functie kunt vervullen, aan boord krijgt u vervolgens training om zo hogerop te kunnen komen.

Agentschappen

In Nederland, België en Duitsland zijn er diverse officiële agentschappen die voor of namens de rederijen personeel werven.

  • Caribbean Cruise Careers
  • Connect
  • Cruise Carreras
  • Van Ammers Catering

Seminar

Info Cruise International | Info Cruise International geeft regelmatig in Amsterdam en Antwerpen seminars over het werken op een cruiseschip. Tijdens het seminar krijgt u alle informatie over het werken en leven op een cruiseschip. Daarna begeleidt Info Cruise International u bij het solliciteren.

Solliciteren op een cruiseschip

De meeste rederijen en concessions hebben hun hoofdkantoor in Amerika of Engeland. Rederijen met riviercruiseschepen en cruiseferries hebben vaak wel een (hoofd)kantoor in Nederland of België. Op de sites van de rederijen en concessions vindt u alle vereisten en gegevens over de banen. Het kan enige weken tot maanden duren voordat u antwoord krijgt, veel rederijen of concessions beantwoorden uw sollicitatie alleen indien zij op dat moment een vacature voor u hebben. Houdt het niet bij één sollicitatie maar solliciteer bij zoveel mogelijke rederijen of concessions, de kans is dan groot dat u een positief antwoord krijgt. Meestal kunt u online voor de cruise job solliciteren via een formulier en uw CV als bijlage meesturen.

Sollicitatiebrief met CV

In het algemeen is een uitgebreide sollicitatiebrief niet nodig. Maak een korte brief met daarin vermeld naar welke functie u solliciteert en wanneer u beschikbaar bent. Vertel enkele positieve punten over uzelf en verwijs naar de CV die u als bijlage meestuurt. Maak uw CV wel zo uitgebreid mogelijk. Vermeld alle opleidingen en werkervaring, cursussen, talenkennis en computerervaring. Plaats ook enkele referenties en een overzicht van uw hobby’s/vrijetijdsbesteding. Bij de meeste rederijen en consessions kunt u online voor een cruise job solliciteren via een formulier en vaak uw CV als bijlage meesturen.

Interview

Rederijen of concessions met een afdeling in Engeland en riviercruise en cruiseferry rederijen in Nederland of België willen vaak dat u op een persoonlijk gesprek komt. Sommige rederijen en concessions hebben ook regelmatig gratis werving en selectiedagen in Nederland en/of België waar u meteen kunt solliciteren. Sommige rederijen houden telefonische interviews. Indien u (telefonisch) aangenomen bent krijgt u een Letter of Employment per fax, post of e-mail toegestuurd. Dit document heeft u nodig om een visum aan te vragen en later om aan boord te komen. In de Letter of Employment staat wanneer u begint, in welke haven en op welk schip.

Visum

Om op een cruiseschip te werken die Amerika aandoet heeft u een C1/D visum nodig. Dit is een speciaal visum voor bemanningsleden op schepen en vliegtuigen wat u aanvraagt bij de Amerikaanse Ambassade. Voor informatie, telefoonnummer, pasfoto formaat en formulieren kijkt u op de site van de Ambassade. De kosten zijn ongeveer € 100,- en meestal vergoed de rederij of de concession de kosten.

Links om een visum aan te vragen:

  • Amerikaanse Ambassade | Nederland
  • Amerikaanse Ambassade | België

VOG

De meeste rederijen en concessions verlangen een Verklaring Omtrent het Gedrag of kortweg VOG van u. Het is een verklaring waaruit blijkt dat uw gedrag geen bezwaar oplevert voor uw aanstelling. De VOG vraagt u aan bij de afdeling burgerzaken in uw gemeente. U ontvangt van de rederij of concession een aanvraagformulier. De kosten voor een Verklaring van goed gedrag zijn ongeveer € 30,00 en meestal vergoed de rederij of de concession de kosten.

Medische keuring

Voordat u aan boord van een cruiseschip mag werken moet u medisch gekeurd worden, inclusief een bloed, urine, drugs, longen, tbc en aids test. Vaak wordt dit door de rederij of consession geregeld maar soms moet u het zelf bij een arts of medisch centrum laten doen.

  • Hefting Medische Keuringen | Nederland
  • Medical Centre for Seamen | Nederland
  • Mediport | België
  • Medity | Nederland
  • Omedi | Nederland

Contract

In het algemeen (officieren uitgezonderd) ontvangt u voor elke reis een nieuw contract. Voor officieren geldt meestal dat zij 3 tot 4 maanden werken en vervolgens 8 tot 16 weken verlof hebben. Staf werkt normaal 5 tot 9 maanden met 4 tot 8 weken verlof. Crew 6, 8 tot 12 maanden met enkele weken tot maanden verlof. Werken op rivier cruiseschepen is vaak seizoenswerk van april t/m oktober. Contracten van enkele weken tot het hele seizoen. Op cruiseferries naar Engeland en Schotland werkt de bemanning meestal volgens een 14 dagen aan boord en 14 dagen verlof regeling. Vakantiewerk voor enkele weken of maanden op een cruiseschip is niet mogelijk.

Inschepingshaven

In Nederland of België opstappen komt bijna nooit voor, de meeste cruiseschepen varen in de Caribbean of Middellandse Zee. Uitzonderingen zijn riviercruiseschepen en cruiseferries waar u wel vaak in Nederland of België aan boord gaat. Ook moet u meestal eerst naar het hoofdkantoor van de rederij of concession voor de benodigde documenten, uw uniform en een medische keuring. Meestal moet u (het eerste contract) uw vliegreis en uniform zelf betalen. De kosten worden vaak in maandelijkse termijnen op uw salaris ingehouden. Uw eerste contract(en) wordt u door de rederij of consession op een schip geplaatst, u heeft hier zelf geen inspraak in. Ook kunt u niet zelf een gebied kiezen waar u wilt gaan varen.

Salaris en werktijden op een cruiseschip

Het salaris is sterk afhankelijk van de functie, het schip en de route die het schip vaart. Alleen officieren ontvangen in het algemeen een vast salaris. Als staf ontvangt u meestal een (laag) basis salaris aangevuld met een percentage van de omzet waarbij bijvoorbeeld bij een 3, 5 of 7 daagse cruise in de Caribbean of Middellandse Zee het salaris hoger zal zijn dan een 14 of 17 daagse cruise in Europa. Hier staat wel tegenover dat er harder gewerkt moet worden (meer uren). Crew functies zij vaak afhankelijk van de fooien die zij ontvangen bovenop hun (zeer) laag basis salaris. Het salaris wordt meestal contant (per week of cruise) uitbetaald in Amerikaanse dollars of overgemaakt op een (Amerikaanse) bankrekening waarna u het via een Wire transfer kan overboeken naar uw eigen bankrekening thuis. Bij sommige Europeese rederijen ontvangt u uw salaris in euro’s. Afhankelijk van de functie werkt u zo’n 8 tot 16 uur per dag, 7 dagen per week. Meestal in shifts van 2 of 3 uur. Soms heeft u een (halve) dag vrij.

Bagage

Neem zo min mogelijk bagage mee, kastruimte in uw hut is beperkt. In het algemeen varen cruiseschepen in een warm klimaat dus neem vooral korte broeken en shirts mee. Enkele lange broeken en een sweater, vest of regenjas voor het geval u tijdens uw contract wordt overgeplaatst naar bijvoorbeeld Alaska. Aan boord draagt u altijd uw uniform in passagiersruimten. Vaak moet u van de rederij of consession zelf de nodige uniform items kopen zoals zwarte schoenen of een smoking of cocktail jurk. Lees hiervoor de documenten die u van de consession of rederij gekregen hebt goed door. Voor elektrische apparatuur heeft u meestal een verloop adapter nodig van Europese 220V stopcontacten naar Amerikaanse 110V. Controleer ook eerst thuis uw elektrische apparaten of ze geschikt zijn voor 110 Volt voordat u het meeneemt naar uw cruiseschip. Vergeet ook uw camera en zonnebril niet. Veel schepen hebben tegenwoordig draadloos internet aan boord zodat u met uw eigen notebook online kunt gaan.

Aankomst vertrekplaats

Vanaf het vliegveld of hotel neemt u een taxi of shuttle naar de cruise terminal. Soms is het vervoer door de rederij verzorgd met eigen touringcars. Zorg dat u de naam van het schip en rederij weet. Havens als Miami, Fort Lauderdale en San Juan zijn enkele kilometers in omtrek en dagelijks meren hier tientallen cruiseschepen af. Grote schepen hebben vaak een aparte gangway (loopplank) voor de bemanning. U toont de Security uw Letter of Employment en paspoort om aan boord te mogen. Bij de Crew Purser wordt uw paspoort ingenomen waarvoor u in de plaats een Crew ID Card (legitimatiebewijs) krijgt. Deze pas heeft u altijd nodig om in een haven van en aan boord van uw cruiseschip te kunnen. Ook krijgt u daar een name badge die u altijd tijdens uw werk in passagierruimtes op uw uniform moet dragen. De eerste week heeft u diverse verplichte trainingen en wordt u door een ervaren collega wegwijs gemaakt op het schip en de afdeling waar u werkt. In de eerstvolgende Amerikaanse haven moet u naar Customs (douane) voor een I-95 formulier, dit is uw paspoort om in Amerikaanse havens aan wal te kunnen gaan. Meestal wekelijks zijn er verplichte reddingsoefeningen voor de bemanning.

Leefomstandigheden aan boord van een cruise

Meestal deelt u een hut met één of meerdere collega’s, alleen officieren en hogere staffuncties hebben een eigen hut. De hutten zijn voorzien van stapelbedden, een bureautje en een badkamer met douche en toilet. Sommige schepen hebben gedeelde badkamers voor 2 of 3 hutten. In het algemeen is er een TV en video of DVD speler in uw hut en ook vaak een koelkastje. Bij de Crew Purser kunt u meestal video’s of DVD’s huren. Ook zijn er vaak een (of meerdere) crew channel(s) op de televisie aanwezig waarop continue recente speelfilms worden vertoond. Eten doet u in de messroom (restaurant voor bemanning) en vaak zijn er ook faciliteiten voor de bemanning zoals eigen bars en relax ruimten met videogames, een internet café, een fitness ruimte, en een zonnedek (soms met zwembad of whirlpool). Dit verschilt echter per rederij en schip. Officieren en staffuncties mogen in de regel ook (beperkt) gebruik maken van de passagiers faciliteiten. Bijna dagelijks ligt het cruiseschip een (halve) dag in een haven waar voor de passagiers excursies worden verzorgt. Indien u vrij bent kunt u ook de wal op.

Aan de wal

Wanneer een schip in een haven ligt en u bent vrij dan kunt u ook van boord. Zorg altijd dat u uw Crew ID Card (en in Amerikaanse havens uw I-95 formulier) bij u heeft. Zorg dat u op tijd terug aan boord bent (meestal een half uur of een uur voordat het schip weer vertrekt). Vaak ligt het schip aan de kade, soms gaat het voor anker en dienen tenders (reddingsboten) als vervoer tussen de wal en het schip. Ga de eerste keer in een haven met bemanningsleden mee die er al eerder zijn geweest, dit is veiliger en vaak weten zij de beste (en goedkoopste) restaurants, bars, winkels en stranden. Meestal mag u als u dat wilt een schip van dezelfde rederij in de haven bezoeken. Ook kunt u bij de meeste rederijen (gratis of voor een kleine vergoeding) een excursie met de passagiers of een speciale crew excursie maken.

Praktisch

Wanneer u een eigen (huur) woning heeft houdt deze dan zeker tijdens uw eerste contract(en) aan anders heeft u niets meer wanneer u (onverwachts eerder) thuis komt. Heeft u een eigen woning dan kunt u deze eventueel onderverhuren, wellicht aan een familielid of vriend(in). Wanneer u uw woning verhuurt stel dan altijd een huurcontract op met de huurperiode en zaken zoals verbruik elektriciteit, gas, water, telefoon en internet duidelijk omschreven zodat u bij thuiskomst niet voor verrassingen of hoge rekeningen komt te staan. Wanneer u een huurwoning hebt is onderverhuur ook vaak mogelijk, wel moet u dan toestemming hebben van uw verhuurder of woningstichting. Omdat u aan boord geen premies en loonbelasting betaalt bent u verplicht deze later via je belastingaangifte alsnog te voldoen. Wel heeft u meestal recht op een zeedagenaftrek (wanneer u 180 dagen of meer aan boord gewerkt hebt in een jaar) van ongeveer € 4,00 per gewerkte dag. Meestal heeft u later geen recht op een WW uitkering en wordt u gekort op een eventuele AOW of WAO uitkering. Ook bouwt u geen pensioen (meer) op dus regel zelf een pensioen voorziening wanneer u voor langere tijd op een cruiseschip gaat werken. Uw maandelijkse (woon)lasten kunt u vaak via een machtiging automatisch af laten schrijven en bij de meeste banken kunt u ook online op elke computer in de wereld uw bankzaken regelen. Wanneer u een auto of motor hebt kunt u deze eventueel verkopen waarbij de wegenbelasting ook automatisch stopt. Ook kunt u dan vaak de verzekering (tijdelijk) stopzetten. De meeste cruiseschepen hebben tegenwoordig een crew internet café aan boord zodat u eenvoudig en goedkoop (ongeveer $ 0,10 per minuut) met Nederland of België in contact kan blijven. In Amerikaanse havens kunt u met een prepaid telefoonkaart (zeer) goedkoop naar Nederland of België bellen, in havens in andere landen is het vaak (heel) duur. Alleen tripple band GSM telefoons werken in Amerika maar ook hier zijn de kosten vaak (zeer) hoog om naar Europa te bellen. Vraag bij de Crew Purser het adres en faxnummer van het schip zodat ze thuis u bij een noodgeval kunnen bereiken of post naar u kunnen toesturen. Wanneer u aan het eind van uw contract veel bagage heeft kunt u eventueel vast de zaken die u niet meer nodig hebt als een pakketje naar huis sturen. Dit is altijd goedkoper dan op het vliegveld te horen krijgen dat u enkele honderden dollars bij moet betalen in verband met overgewicht. Tijdens uw contract bent u (gratis) medische verzekerd maar niet tijdens uw vakantie. Neem eventueel contact op met uw ziektekostenverzekeraar voor een (aanvullende) ziektekostenverzekering.

Werken op een cruiseschip nadelen

Werken op een cruiseschip is geen vakantiebaantje of luilekkerland. Contracten zijn gemiddeld 6, 8 tot 12 maanden aaneen-gesloten waarbij u vrijwel elke dag moet werken. Op een cruiseschip bestaan de woorden weekend, feestdag of baaldag niet. Vooral de eerste weken zijn vaak erg moeilijk omdat u in een totaal andere omgeving komt met een kleine hut (die u meestal ook nog met 1-3 collega’s moet delen) zonder enige vorm van privacy. U werkt, eet en slaapt samen en zelfs in uw spaarzame vrije tijd trekt u vaak nog met elkaar op. Vrijwel dagelijks ligt een schip een (halve) dag in een haven maar niet altijd kunt u dan van boord omdat u moet werken. Werkdagen van 8-12 uur of meer per dag zijn heel normaal en dit 7 dagen in de week gedurende uw hele contract. De verdienste zijn in het algemeen inderdaad (zeer) goed maar bedenk wel dat u vaak (crew en staf) afhankelijk bent van de fooien of commissie. Ook lijkt het salaris veel (belastingvrij) maar later in Nederland of België moet u meestal alsnog loonbelasting en premies betalen. Ook kunt u de eerste contract(en) niet zelf een schip of vaargebied kiezen waar u wilt gaan cruisen. U wordt door de rederij of consession op een schip geplaatst waar ze u op dat moment nodig hebben, pas na enkele contracten kunt u meestal uw voorkeur laten uitgaan naar een rederij of specifiek schip.

Werken op een cruiseschip voordelen

Maar een cruise job is vooral een heel bijzondere ervaring en ook erg verslavend. Het is meer een manier van leven dan een baan. De crew bestaat meestal uit 50 of meer verschillende nationaliteiten dus doet u een schat aan internationale (werk)ervaring op. Wanneer u bijvoorbeeld een (halve) dag of soms enkele uren aaneen vrij bent kunt u ook van boord en bevindt u zich in de meest tropische oorden ter wereld. Aan boord heeft u gratis kost en inwoning en ook vrijwel alles (tabak, drank en bijvoorbeeld elektronica) is aan boord en in veel havens belastingvrij en daardoor spotgoedkoop. De medische voorzieningen (gratis) aan boord zijn altijd heel goed en vaak is er ook een tandarts. U werkt wel veel uren per week maar vrij is ook vrij want u woont op uw werk. Dus geen files en andere ongemakken die bij een job aan land horen. Voor de bemanning zijn er meestal diverse faciliteiten zoals bars en relax ruimten, zonnedek (soms met zwembad of whirlpool), internet café, fitness ruimte, enz. Als staf en officier mag u ook (beperkt) gebruik maken van de meeste passagiersfaciliteiten. Wanneer u uw goed voorbereid dan zult u zeker de tijd van uw leven hebben.